Saturday 20 January 2007

The Miracle from St. Petersburg

Jedním z mých loňských objevů se stala, mimo jiné, také ruská sopranistka Anna Netrebko. Vám, kteří chováte v klasické hudbě alespoň minimální přehled, myslím netřeba toto jméno opakovat dvakrát a pro vás, kteří jste sem zabloudili jenom náhodou nebo ze zvědavosti, mám pár charakteristik - naprostá špička, absolutní hvězda, megastar, superstar, novodobá operní diva a nejnověji "The Miracle from St. Petersburg." Anna mě poprvé nadchla v letošní Le Nozze di Figaro (ztvárnila roli Suzanny pod taktovkou Nicolase Harnocourta) nastudované pro oslavujcící Salzburger Festspiele 2006 jako součást projektu "Mozart 22". Poté, co jsem shlédla záznam premiéry, začala jsem se pídit po více informacích, nahrávkách, kritikách a vcelku náhodou jsem někdy v říjnu narazila na stránkách Deutschegrammophonu na upoutávku na nové Annino CD Russian Album. Zajímavý titul, ale nijak zvlášť mě neoslovil (měla jsem v hlavě především toho Mozarta), ale potom se na stránkách ozvala ukázka nějakého tracku z tohoto alba a já jsem podlehla lásce na první poslech!

Dneska už vím, že to byla skladba Zdes´ khorošo op. 21 no. 7 Sergeje Rachmaninova. Do té doby jsem ruskou hudbu nijak extrémě nevyhledávala, připadalo mi, že je to něco, čemu je obyčejný středoevropan naprosto a neodvratně vzdálen, ale při poslechu této písně jsem se přesvědčila o naprostém opaku. Ruskou hudbu může pochopit i středoevropan, pokud chce. A já jsem skutečně od toho "osudového okamžiku" chtěla velice! Naštěstí se brzy naskýtala příležitost, k níž jsem si toto CD mohla vyprosit (díky sv. Mikuláši:o)) a tak se stalo, že jsem si jednoho podzimního odpoledne omámeně odnášela z pošty balíček málem posvátný! Popravdě řečeno, každé originální CD zaujímá v mé sbírce velmi "oprašované" místečko :o)))

Nyní pár slov z pera poučeného laika o samotném CD. Nacházejí se na něm ruské písně a árie Čajkovského, Rachmainova, Glinky, Rimského-Korsakova a Prokofjevovy, některé skladby se na nahrávce objevují vůbec poprvé. CD vzniklo také z popudu ruské dirigentské hvězdy, Annina dlouholetého mentora, Valerije Gergijeva, který s Orchestrem Mariinského divadla v St. Petersburgu odvedl brilantní práci, dá-li se slovo práce vůbec použít! Russian Album je podle mého soudu největším dosavadním počinem této dvojice i obou zmíněných jako jednotlivců.
Annin hlas i přednes je naprosto kouzelný a oslňující. Svým sametovým sopránem zpívá každou skladbu s naprostým nasazením a výrazem přesně vystihuje atmosféru jednotliých čísel, k čemuž nemenší měrou přispívá také perfektně hrající orchestr. Nálada celého alba je bezezbytku ruská a přece není zmiňovanému středoevropanovi vzdálená. Žádný žal země podkarpatské ani podobné "hrůzy", kterými ještě dnes straší někteří rádoby učitelé hudební výchovy své žáky, je to jedna skvostná melodie vedle druhé.
Tato nahrávka je bezesporu velmi významná, ať už pro posluchače, kterému dává jedinečnou příležitost nahlédnout do dlouhou dobu opomíjené ruské operní a písňové kuchyně, či pro samotné její tvůrce, což konečně dokládají Annina slova, která nepotřebují dalšího komentáře: "It means so much to me to be able to record Russian music with this wonderful orchestra, and with Valery."

V mém celkovém osobním hodnocení tedy dávám jednoznačně všch šest možných dirigentíků, Russian Album je skvostem, který nemůže chybět v diskografii žádného hudebního milovníka!!!



P.S. Tip: "Mě osobně jako první oslovila již zmiňovaná píseň Zdes´ khorošo Sergeje Rachmaninova a vedle ní potom také Cavantina a Rondo z prvního dějství Glinkovy opery "A Life for the Tsar", nicméně čím více toto CD poslouchám, tím hlouběji do paměti se mi dostávají i ostatní nádherné melodie. Absolutním bonbónkem na závěr je třináctiminutová scéna Taťány píšící Oněginovi!!!!"

1 comment:

Anonymous said...

Good words.